2012. január 29., vasárnap

Guy de Maupassant: A céltalan szépség

Maupassant nőkről szóló novelláinak csokra.

Mindig ódzkodtam a novelláktól, mert nagyon rövidnek tartottam őket, és ebből kifolyólag a benne szereplő karaktereket alig-alig tudjuk megismerni. Ezért a regények olvasása mellett voltam. Ezt az előítéletemet Maupassant feloldotta. Egyáltalán nem zavart, hogy ilyen kis nyúlfarknyiak a történetek, mert mindegyik úgy kerek egész, ahogy van.

A legtöbbjük egy elmesélés valaki olyannak a szájából, aki egy ismerősétől hallott valami érdekes történetet, vagy éppen önmagával esett meg korábban.

Külön tetszett az a novellahármas, amelyek ugyanazon két nő életének egy-egy mozzanatát mutatják be. Meglepődtem, mikor végeztem az első történettel, hogy a következő is kísérteties hasonlósággal kezdődik, vissza is lapoztam, mert azt hittem, hogy valami nyomtatási hiba csúszott be.

A címadó novella, A céltalan szépség a kötet leghosszabb darabja. Több fejezetből álló történet. Nehéz a választás, de úgy érzem ez tetszett a legjobban. A sokgyerekes gazdag házaspár története, ahol az asszony megunja az folytonos várandósságot és fondorlatos tervet eszel ki férje ellen.

Az utolsó novella, A tanyai lány szintén hosszabb lélegzetvételű. A Maupassant novelláiból készült filmes változat, mely a Maupassant történeteiből címet viseli, fel is dolgozta ezt a történetet. A többi művel még nem volt szerencsém találkozni megfilmesítve.

Még kiemelkedik számomra A csók és a Szerelmes szavak című novella, amik nem is történetek, hanem vélekedések papírra vetése.

A kiemelteken kívül a többi novella is tetszett egytől-egyig. Örülök, hogy végre sikerült elszánnom magam, hogy megismerkedjek e műfaj világával, zseniális alkotásokat olvashattam.
Tökéletesek, ha az embernek épp egy kis ideje akad csak olvasásra, körülbelül 10-15 perc alatt végig is olvasható egy-egy darab.


Pontszám: 5


Kiadó: Lazi Könyvkiadó
Kiadás éve: 2008
Oldalszám: 200
Fordította: Benyhe János, Dániel Anna, Illés Endre, Lányi Viktor, Pór Judit, Rónay György, Somogyi Pál László, Szabó Lőrinc
Összeállította és szerkesztette: Burján Monika
Eredeti cím: Contes et Nouvelles (1960)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése