2013. június 9., vasárnap

Lauren Beukes: Moxyland

A történetről röviden: A jövő Fokvárosában az embernek szinte egyáltalán nincs magánszférája. A Cégek olyan nagy hatalomra tettek szert, amellyel mindent irányítanak. A rendszer ellenzői mozgolódnak, minden erejükkel azon vannak, hogy felbomlasszák azt...

A Moxyland magyar megjelenése idején nagy kampány folyt. Moxy plüssfigurák is kaphatóak a könyvhöz. A könyv leírása alapján könnyedebb sci-fire számítottam.

A jövőben játszódó történet egy olyan világot mutat be, ahol óriási Cégek jöttek létre, mindenre kiterjedő befolyással bírnak. Egyik főszereplőnk, Kendra a könyv elején az egyik Cég reklámemberévé, ami annyit takar, hogy a márka nagykövete lesz. A bőre alá fecskendezett nano hatására kívül-belül tökéletessé válik. Cserébe a csuklóján megjelenik a márka világító jele, valamint állandó elengedhetetlen vágy ébred benne, hogy azt a terméket fogyassza, jelen esetben a Ghost nevű üdítőt.

Több szereplő történetét követhetjük végig. Kendráét, akit az előbb említettem. Tobyt, aki egy léhűtő, drogos. Leratot, az egyik Cégnél rangos pozíciót betöltő szakembert és Tendekát, a rendszer ellen szervezkedő férfit.

Először nehezen barátkoztam meg a könyv stílusával. Túlzottan szlengesnek éreztem a nyelvezetet, a szereplőink (Kendra és Toby) pedig állandó kábulatban lebegtek. Egyik főszereplőt sem tudtam megkedvelni, mindegyikükben zavart valami. Leginkább Tobyval voltam így. Egyszerűen idegesített az egész karakter úgy ahogy van.

A világ elképzelés viszont ötletes volt. Ez lendítette fel az előbbi negatívumokat. Egyedi technikákat tárt elénk az írónő. A Babystrange nevű kabát, ami kamerákkal van felszerelve, folyamatosan képeket vetít stb. A VIMbot a takarító robot, amit csak letesz az ember a földre és azonnal nekiáll kitakarítani. A cím alapján és a Moxy figurák alapján azt hittem nagyobb szerepet fognak majd kapni a könyvben, de tévedtem.

Minden embernek olyan telefonja van, amin keresztül ha valamilyen szabályszegést követ el, erős áramütést lehet rá kibocsátani. Tulajdonképpen az egész rendszer olyan negatív, elnyomó és erőszakos, hogy a sci-fi műfaján túl disztópiának is besorolnám.

Egész végig lehangoló hatás árad a könyvből, cseppet sem szívderítő, de a vége erre rátesz még egy lapáttal. Döbbenten csuktam be a könyvet az utolsó oldal után.

Úgy érzem, hogy a világelgondolás ütős, sikerült kárpótolnia a szereplők iránti ellenérzéseimmel és a nyelvezettel szemben.

A borító: Mint minden Ad Astrás könyv ez is egyedi. Azonnal megragadja az ember szemét. Nagyon szeretem a Kiadó borítóinak stílusát.

Kép forrása: www.adastrakiado.hu
Az írónőről: Lauren Beukes 1976-ban született. Forgatókönyvíró és újságíró. Könyvei számos neves díjat
nyertek el. A dél-afrikai Fokvárosban él férjével és gyermekével.


Pontszám: 3,5



Kiadó: Ad Astra Kiadó
Kiadás éve: 2013
Oldalszám: 395
Fordította: Körmendi Ágnes
Eredeti cím: Moxyland (2010)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése